“Головна проблема – з програми виключені в якості продавців всі суб’єкти підприємницької діяльності, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, і відповідно, що співпрацюють з ними виробники. У більшості випадків програма діє через великі і середні торгові мережі, спотворюючи умови конкуренції на роздрібному ринку, де такі мережі вже мають переважаючу ринкову силу”, – заявив експерт.
За словами Гетьмана, “Національний кешбек” позиціонується як програма підтримки національного виробника, але спотворює конкуренцію і надає необґрунтовані переваги великим торговим мережам в обхід інтересів малих і мікропідприємців. Це відбувається тому, що за умовами участі в програмі до неї не може приєднатися бізнес, що працює на спрощеній системі оподаткування.
Такий підхід, на думку Гетьмана, не лише несправедливий щодо дрібних підприємців, але й економічно невиправданий і шкідливий.
“В Кабінеті Міністрів останнім часом шириться міф про те, що спрощена система оподаткування – це “внутрішній офшор”. Однак цифри і розрахунки спростовують цей міф – адже за податковими показниками спрощена система в більшості випадків перевершує загальну систему”, – зазначив він.
Експерт вказав, що в сфері реалізації пального, яка працює на загальній системі оподаткування, податки, зібрані з обігу, склали у 2023 році 2,15%, а в продажах техніки та електроніки – 2,3%. У той же період платники єдиного податку третьої групи сплачують 5%, а з 2025 року – ще й 1% військового збору.
Гетьман робить висновок, що підходи, які уряд застосував у програмі “Національний кешбек”, є контрпродуктивними та шкідливими для конкуренції, умов ведення бізнесу та економіки в цілому.
Користь для національної економіки від “Національного кешбеку” виявилася незначною, зазначив він.
“Згідно з розрахунками Мінекономіки, реалізація проекту забезпечила у 2024 році зростання ВВП на 0,001%”, – процитував офіційні дані Гетьман.
Такі результати програми, на його думку, пояснюються низьким участю національних виробників у програмі. До неї приєдналося лише 1665 виробників, і на всіх отримали менш ніж 400 млн грн додаткових надходжень, що є незначною сумою в порівнянні з оборотами компаній.
На переконання експерта, ефективність “Національного кешбеку” зросте, якщо прибрати з неї дискримінаційні умови.
“Необхідним є повернення в програму підприємців на спрощеній системі оподаткування, які користуються РРО/ПРРО і мають бажання дотримуватися всіх її умов. Реалізація товарів виключно зі спеціальним штрих-кодом, через РРО/ПРРО, з відповідного переліку категорій товарів українського виробництва виключить можливість існування так званих сірих схем і сприятиме детенізації торгівлі та посиленню конкуренції, що позитивно вплине на відновлення і розвиток економіки”, – заявив Гетьман.
Він також закликав збільшити максимальну місячну суму кешбеку з нинішніх 3 тис. грн до 6 тис. грн – це, на його думку, буде стимулювати споживачів до участі в “Національному кешбеку”.