“В Україну через треті країни продовжують активно постачати літаки іноземного виробництва – за 2024 рік їх було ввезено як мінімум 28 штук. Серед них як літаки малої авіації, які використовують для тренувальних польотів, навчання або охорони лісів, так і великі пасажирські лайнері, які виконують регулярні рейси по країні”, – йдеться в повідомленні.
Видання зазначило, що санкції на постачання в Україну літаків іноземного виробництва та деталей до них були введені після початку повномасштабного російського вторгнення в Україну в лютому 2022 року, і констатувало, що “західним країнам поки не вдається перекрити цей потік постачань”.
“Верстка” пише, що першого українця, підозрюваного у ввезенні літаків в обхід санкцій, в США затримали лише в грудні 2024 року. Йдеться про Сергія Нечаєва, якого звинувачують у спробі незаконного вивозу в Україну через Вірменію двох невеликих літаків Cessna, які “зазвичай використовують для навчання курсантів” і на яких літають “приватні пілоти-аматори”.
У матеріалі українських журналістів також йдеться про те, що через порушення санкцій у різних країнах “десятки літаків були арештовані” в США та ЄС.
“Залишені [в Україні] літаки ремонтують шляхом “канібалізації” – зняттям запчастин з інших літаків – або ввозять необхідні запчастини в обхід санкцій”, – підкреслює “Верстка”.
Серед літаків, які в обхід санкцій ввезли в Україну, видання згадує, зокрема, бомбардувальник Junkers часів нацистської Німеччини (його вартість понад $1 млн), два літаки Aero Commander 680V (призначені для цивільної авіації) та одномоторний шестимісний Piper PA-28RT-201T.
Журналісти з'ясували, що до ввезення цієї техніки причетний пілот, член правління Української асоціації пілотів та власників повітряних суден Євген Кабанов, який є засновником турецької компанії Edermont LTD та киргизької “Едермонт Памір”. У митних деклараціях ці компанії значаться відправниками літаків Cessna.
У повідомленнях Кабанова в Telegram-чаті, присвяченому авіації, “Верстка” виявила два варіанти ввезення в Україну підсанкційних літальних апаратів: “своїм ходом” (проходить українську реєстрацію) та перевезення сушею або морем в розібраному стані, в контейнері, через “проміжний пункт призначення”.
Автори матеріалу звернули увагу, що коментатори Кабанова скаржилися на високу вартість послуг його компанії.
“Найчастіше заборонені до продажу в Україну літаки в 2024 році ввозили через Туреччину (11 разів), тричі через Оман, двічі через ОАЕ та Німеччину. Також серед країн відправлення – Сербія, Швеція, Казахстан, Китай, Монголія. У кількох випадках відправники приховані в митній декларації і зазначено лише код торгуючої країни, наприклад, Ірландія та Кіпр”, – пише видання.
За його даними, в обхід санкцій у 2024 році було ввезено 14 американських літаків, сім канадських і шість французьких. Окрім згаданих вище, серед доставлених в Україну є пасажирські літаки Bombardier та Airbus A319-111, а також ATR 42 – 500.